GRENSOVER-SCHRIJDEND GEDRAG

Op veel middelbare scholen heerst momenteel een dynamiek waarin pestgedrag wordt beloond met populariteit. Wat vaak over het hoofd wordt gezien, is dat negatief gedrag vaak al thuis begint. Dit betekent echter niet dat ouders schuld dragen; vaak zijn er meerdere oorzaken die bijdragen aan het gedrag van jongeren, en die signalen komen uiteindelijk tot uiting op school.

Een dynamiek van macht en controle

Leerlingen komen uit verschillende culturen en achtergronden en worden in één klas bij elkaar geplaatst, waar ze met elkaar moeten leren omgaan. Deze diversiteit kan een bron van kracht zijn, maar leidt ook soms tot spanning en negatieve groepsdynamieken.

Jongeren triggeren elkaar vaak zonder dat ze het doorhebben, maar hetzelfde gebeurt tussen leerlingen en docenten of andersom. Dit kan voor extra uitdagingen zorgen in de klas. Hoe ga je hiermee om?

Docenten bevinden zich hierdoor vaak in een uitdagende positie. Ze moeten niet alleen lesgeven, maar ook optreden als coach én soms de rol van psycholoog op zich nemen. Dit maakt het voor hen moeilijk om hun primaire taak – onderwijs geven – goed uit te voeren.

Bij IJzersterk Empowerment begrijpen wij hoe belangrijk het is om deze negatieve groepsdynamieken te doorbreken en nieuwe patronen te creëren. Onze aanpak wordt gedragen door een divers team van ervaringsdeskundigen, elk met hun eigen expertise. Hierdoor kunnen zij vaak op een andere manier binnenkomen en dichterbij de jongeren komen te staan. Dit helpt ons om jongeren op een dieper niveau te bereiken en het groepsproces effectief te begeleiden.

Wij gebruiken verschillende disciplines om zowel de jongeren als het groepsproces te coachen. Individueel wordt er ook gekeken naar de situatie van de jongeren, maar door dit binnen een groepsproces te doen, betrekken wij alle jongeren die onderdeel zijn van betreffende dynamiek. Dit zorgt ervoor dat iedereen leert en groeit. Niet alleen de docenten en jongeren die direct te maken krijgen met het gedrag hebben hier last van, maar ook de jongeren die het gedrag vertonen. Vaak missen zij de tools om te begrijpen waarom ze handelen zoals ze doen.

IJzersterk biedt op middelbare scholen het IJzersterk weerbaarheid en reflectie traject aan. Dit traject wordt op maat gemaakt in overleg met de school en start normaliter met een trimester. In deze eerste periode ligt de focus op het creëren van veiligheid en het opbouwen van een band tussen de coaches en de leerlingen. Dit proces heeft tijd nodig voordat wij de diepte in kunnen gaan en patronen kunnen doorbreken.

Ons traject maakt veel gebruik van confrontatie op gepaste wijze, reflectiemethodes en lichaamsgerichte oefeningen. Deze aanpak helpt jongeren om op een veilige manier in contact te komen met zichzelf en hun omgeving, en om negatieve patronen te herkennen en te doorbreken.

Op veel scholen zien wij niet alleen pestgedrag, maar ook bedreigingen en seksuele intimidatie. IJzersterk gaat met deze onderwerpen aan de slag en zoekt naar vernieuwende manieren om deze problemen aan te pakken. Het doorbreken van een sterke negatieve dynamiek vraagt om een stevige aanpak, waarbij onze coaches de gevoelswereld en belevingswereld van zowel de jongeren als de docenten begrijpen.

Ons doel is om een veilige basis te creëren waar docenten en leerlingen op een gezonde manier met elkaar kunnen omgaan. Wij willen docenten ondersteunen om sneller signalen op te vangen wanneer er iets speelt en hen de tools geven om hiermee om te gaan. Ook leerlingen leren hoe ze met elkaar kunnen omgaan en negatieve patronen kunnen doorbreken.

 

BENIEUWD?

Wilt u meer over de tarieven en mogelijkheden weten of uitleg over onze methodiek? Bel of mail gerust en dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op!